Selasa, 3 April 2012

Krisis di Mesir

Baru-baru ni semasa saya dalam perjalanan ke kelas dengan menaiki teksi, saya dan sahabat telah mendengar perbualan 2 orang ammu (pakcik) yang menceritakan tentang krisis di Mesir.Bagi mereka "Thaurah" (demonstrasi/revolusi) itu HARAM.Kata pemandu teksi "sebenarnya kita tak perlu join thaurah sbb nikmat yang ada sekarang semuanya dari Allah". Saya dan sahabat meneliti lagi perbualan mereka.Bagi mereka krisis yang berlaku ini semuanya berpunca sejak pentadbiran Ikhwan Muslimin dan mereka membanding-bandingkan pentadbiran zaman Husni Mubarak dengan IM dan saya agak terkejut bilamana kedua-dua ammu itu suka pentadbiran Husni Mubarak berbanding IM kerana permasalahn ekonomi yang semakin ketara ketika ini .Masya Allah..! Dalam hati saya terdetik "ade jugak orang macam ni yang tak tahu erti kezaliman kepada rakyat !"...
Ini adalah sedikit maklumat yang saya ambil dari orang yang saya thiqah dengannya iaitu Ustaz Abdul Malik selaku mantan Penasihat PMRAM 2011 yang mana beliau di antara orang yang selalu mengikuti perjalanan politik di Mesir.
Setelah beberapa bulan dilantik PM Mesir, negara dilanda krisis berikut:

1)Petrol dan diesel yg mengakibatkan kenderaan sukar mendapatkan bahan api di stesen2 minyak, kenderaan terpaksa beratur panjang

2)Krisis gas yg mengakibatkan harga satu tong gas melambung dari LE8 kpd LE40

3) Penyakit kuku dan mulut pd haiwan ternakan terutama yg menyerang lembu
 4)Krisis roti 'isy yg sukar diperolehi

5)Didakwa bersubahat dgn Amerika membebaskan beberapa org warga Amerika yg sdg dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan memberi bantuan asing bg menghuru-harakan Mesir

6)Terbaru,pasukan keselamatan menahan 15 aktivis warga Syria yg mengadakan protes membantah keganasan tentera Syria

Inilah kegagalan kerajaan Mesir pimpinan PM Dr.Kamal Janzuri (gambar). Ikhwan Muslimin melalui partinya,FJP yg menguasai majoriti kerusi Parlimen masih gagal membentuk kerajaan walaupun sudah menyiapkan senarai menteri baru. Ini kerana pihak tentera tidak bersetuju dgn pembentukan kerajaan baru FJP. Ikhwan Muslimin berjanji akan terus memberi tekanan kpd kerajaan Janzuri hingga beliau dan barisan menterinya berundur.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan