Ahad, 19 Februari 2012

Secebis Perasaan Al-Faqir Ilallah

Sudah lama saya tidak mengupdate blog.Terlalu cepat masa berjalan sehingga saya rasakan tiada masa untuk saya menulis bagi memperbaiki bahasa penulisan saya.Kali ini saya ingin kongsikan pengalaman saya semasa REHLAH SINAI di bawah anjuran Baraka Travel.
Terlalu indah dan manis yang tidak mampu digambarkan oleh perasaan.Sepanjang  5 tahun keberadaan saya di bumi Mesir, inilah kali pertama saya menjejakkan kali di Jabal Tursina.Sayu,syahdu,sedih dan  pilu bercampur baur di dalam hati.Bukan mudah untuk saya meninggalkan Jabal Tursina tanpa kerelaan hati.Pertemuan yang hanya sekejap cuma tidak dapat saya gambarkan apatah lagi memandang tempat bermunajat Nabi Musa.Hati ini menangis lagi.Sungguh,indahnya jabal itu,indahnya musolla itu…walaupun ia hanya binaan kecil dan pemandangan biasa,saya terlalu rindukannya.
Sepanjang saya mendaki jabal tursina,hati dan lidah ini tidak berhenti-henti melazimi zikrullah..Allahu akbar yang mampu saya ucapkan.Sebelum saya mendaki jabal ini,saya sempat bertahajud semoga allah berikan saya kudrat,kekuatan dan tenaga yang kuat untuk saya mendaki.Sepanjang permusafiran saya selama 3 hari,kerisauan hati ini bertandang berkali-kali tanpa dijemput memandangkan kesihatan tidak mengizinkan.Namun kuasa ALLAH segala-galanya.Mushrif ,Us Amar yang membawa kami,sentiasa memberi semangat kepada kami untuk mendaki Jabal ini. “Ingin bermunajat di tempat Nabi Musa”.Itulah motivasi indah yang diberikan buat kami.Sungguh,saya rindukan Jabal itu.Menitis air mata tatkala kaki melangkah pergi meninggalkan jabal ini.Berkali-kali saya memandang ke belakang untuk melihat jabal itu buat kali terakhir.Terdetik di hati, “adakah ini kali terakhir untuk saya menjejakkan kaki di Jabal ini?”
Teringat saya kisah yang diceritakan oleh us Amar tentang Jabal ini.Sebelum ini banyak dikaitkan dengan kisah Nabi Musa .Rupa-rupanya kisah yang akan berlaku diceritakan juga.Ketika mana islam di ambang kemenangan,umat islam akan berkumpul di Jabal ini.Namun  terlintas di hati saya,adakah saya di antara umat islam yang akan berada di jabal itu bersama imam mahdi dan juga nabi isa.Pilunya hati ini dek kerana takut andai saya terpedaya dengan dajal laknatullah yang akan memperdaya umat islam.
Subhanallah…di sebalik jabal ini terhimpun sejuta nostalgia-nostalgia indah yang menjulang kerana Islam.Masih tergambar lagi suasana dan pemandangan di sekitar Jabal itu walaupun beberapa hari saya meninggalkannya.Masih segar di ingatan,tepat jam 1.00 pagi, kami bertolak dari Resort MoonLand dan sampai di kaki Jabal itu sekitar jam 1.15pagi.Lebih kurang jam 1.30 pagi,pendakian kami bermula dan terpaksa melalui 11 check point untuk sampai ke puncak Jabal itu.
Saya di antara orang yang terakhir yang sampai di puncak Jabal itu.Sungguh memeritkan buat saya.Kami terpaksa melalui  jalan yang berbatu-batu dan curam.Sungguh sukar pendakian ini.Pada mulanya,saya ingin menyerah kalah.Jasad saya sudah tidak mampu menampung tubuh ini yang kepenatan dan suhu badan saya semakin panas.Berkali-kali saya berehat untuk sampai di setiap chek point  sehinggakan saya tertidur di celah batu.Saya biarkan sahaja sahabat-sahabat yang lain mendahului saya.Namun keazaman untuk bermunajat di tempat Nabi Musa masih kuat di dalam hati.Saya teruskan pendakian biarpun lambat.Bak kata Us.Amar selaku mantan Pengerusi Damanhur “Niat kita bukan untuk berlumba,siapa yang sampai dahulu.Yang penting kita MESTI SAMPAI di Puncak itu untuk bermunajat di tempat Nabi Musa”.Itulah kalam indah yang diberikan setiap kali kami berehat di setiap check point.Bagi saya,tiada masalah saya menaiki unta untuk di sampai di Jabal itu namun hati saya tetap mengatakan “TIDAK” kerana saya ingin merasai perasaan Nabi Musa mendaki tatkala ingin berjumpa Allah di Jabal itu.Dengan usaha baginda,akhirnya Allah turunkan LUH-LUH(Wahyu yang di pahatkan di batu) kepada Nabi Musa.
Subhanallah….cantik sungguh penyusunan cerita di sebalik Jabal itu.Akhirnya tepat jam 6.00 pagi,saya sampai di puncak Jabal itu.Bertayamum dan memulakan solat subuh.Nikmat dapat bersolat di atas tidak dapat saya gambarkan.Saya dapat merasai secebis perasaan Nabi Musa tatkala bermunajat di puncak itu.Biarpun sejuk.Namun saya perlu kuat untuk mengatasinya.
Teringat saya dengan kalam syeikh Husin “Sejuk dan panas yang kita rasai,hanya hembusan yang sedikit dari api neraka”…Saya tidak dapat gambarkan kesejukan api neraka yang terlalu sejuk memandangkan sejuk di Jabal itu tidak mampu saya hadapi dengan baik.Kami diberi masa 2 jam untuk berada di sana. Saya dapat melihat,gereja kebanggaan orang kristian tersergam indah berbanding musolla kecil yang ada di situ.Saya dapat melihat orang Korea menyembah matahari tatkala matahari naik ketika waktu pagi.Mereka menyanyi beramai-ramai sambil menyembah matahari.Saya tidak menyangka,masih ada lagi pengamalan ini.Moga Allah memberi Hidayah kepada mereka.
Tepat jam 8.00 pagi, kami memulakan perjalanan untuk turun dari puncak itu.Ia memakan masa selama 2 jam sahaja.Bagi sesiapa yang lambat seperti saya,ia mengambil masa selama 3 jam.Di lereng bukit itu,terdapat perkampungan Nabi Ilyas.Biarpun hanya peninggalan sejarah sahaja,namun tanah itulah pernah didiami oleh Rasul yang wajib kita ingati.Akhirnya,tepat jam 11 pagi,saya sampai di kaki bukit itu dengan perasaan gembira bercampur sedih.Ya Allah andai hambamu ini diberi ruang untuk bernafas lagi,izinkan aku menjejakkan kaki di jabal ini bersama keluarga,suami dan anak-anak tercinta.Ingin ku kongsikan perasaan ini bersama mereka.