Isnin, 20 Februari 2012

Ayat-ayat Cinta Dari Allah


1)      Kenapa aku diuji?
Jawapan :
A)     Surah Baqarah : 155
 Dan pasti kami menguji kamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan.Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.

B)      Surah al-Ankabut :2 dan 3
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan “Kami telah beriman” dan mereka tidak diuji.(ayat 2)

Dan sungguh,Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta. (Ayat 3)

2)      Kenapa aku tidak dapat apa yang aku inginkan?
Jawapan :
Surah al-Baqarah :216
Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu.Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

3)      Kenapa ujian yang Allah berikan seberat ini?
Jawapan :
Surah Baqarah :286
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

4)      Kenapa kita rasa kecewa?
Jawapan:
Surah Al-Imran :139
Janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu beriman.

5)      Bagaimana harus aku hadapi ujian-ujian ini?
Jawapan: 
Surah al-Imran :200
Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beruntung.

6)      Apa yang akan aku dapat dari semua ini?
Jawapan:
Surah at-Taubah :111
Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.Mereka berperang di jalan Allah,sehingga mereka membunuh atau terbunuh,(sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah?Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung.


7)      Kadang-kadang kita diuji kita rasa tidak mampu
Jawapan :
 Surah Yusuf : 87
…..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah,hanyalah orang-orang yang kafir.


8)      Kepada siapa kita perlu berharap?
Jawapan :
 Surah at-Taubah :129
Maka jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah (Muhammad), “Cukuplah Allah bagiku ; tidak ada Tuhan selain Dia.Hanya kepadaNya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgahsana) yang agung.”





Tiada ulasan:

Catat Ulasan